هوش تجاری به معنای استفاده مؤثر از نرمافزار و خدمات برای انتقال دادهها به منظور تبدیل به اطلاعات عملی است که این اطلاعات عملی منجر به تصمیمات راهبردی و استراتژیهای کسبوکار خواهد شد. ابزارهای هوش تجاری تجزیه و تحلیل مجموعه دادهها و یافتههای تحلیلی موجود، خلاصه گزارشها، نمودارها، داشبورد و نقشهها را برای ارائه اطلاعات به کاربران درباره وضعیت کسبوکار در دسترس قرار میدهد. هوش تجاری را آنالیز یا تجزیه و تحلیل توصیفی نیز مینامند، به این دلیل که وضعیت گذشته یا وضعیت فعلی را توصیف میکند.